در این مطلب سعی داریم برای علاقمندان به صنعت گردشگری ۲۰ ایده جدید راه اندازی کسب و کارهای سفر و گردشگری را معرفی کنیم . ایدههای گردشگری هم مناسب سرمایهگذاران کلان است که سرمایه هنگفتی در اختیار دارند و به کسبوکارهای بزرگی مانند شرکتهای هواپیمایی فکر میکنند و هم کارآفرینانی که بهدنبال پیگیری حرفهای در قالب کسبوکار خودشان هستند اما سرمایهی کلان ندارند. پس از این بابت هیچ نگرانی در ذهن مشتاقان حوزه گردشگری نخواهد بود.
مطمئناً صنعت سفر و گردشگری فقط در خصوص گردشگران حرفهای نیست، بلکه شامل تمام کسانی است که از یک کشور به کشور دیگر، از یک شهر به شهر دیگر برای اهداف مختلف سفر میکنند. به همین دلیل سرمایهگذاران و کارآفرینانی که قصد راهاندازی یک کسب و کار در صنعت سفر و گردشگری را دارند بایستی گستره دیدشان را تا افرادی که بدون اهداف حرفهای گردشگری سفر میکنند، وسعت دهند. به این شکل، هیچ محدودیتی برای ایدههای کسب و کار وجود نخواهد داشت.
بر اساس تعاریف پایه در گردشگری انواع گردشگری به هفت نوع یا مدل اصلی تقسیم بندی شده است. هر یک از آنها با پیشرفت تکنولوژی به بخش ها و زیر گروههای مختلفی تقسیم شده اند. این خود نشان دهنده این موضوع است که چقدر این گرایش گسترده است و می توان فرصت ها و موقعیت های خوب کسب و کار ، ایجاد اشتغال و معرفی آیین ها و رسوم کشور مان، از آن استفاده کرد.
یکی از انواع گردشگری ها که بسیار پر طرفدار است، گردشگری مبتنی بر طبیعت و یا طبیعت گردی است. این مدل از گردشگری شامل زیر شاخه های بسیاری است زیرا هر آنچه با طبیعت، فرآیند و مردم بومی و غیر بومی مناطق مختلف ایران است را شامل می شود و هنوز انتهایی برای این یک مدل یافت نشده است.
در عصر حاضر با توجه به صنعتی شدن، کمبود فضای سبز و طبیعت، بسیاری از مردم مشتاق به حضور و برگشت به طبیعت بکر و دست نخورده هستند. زیرا همه ما به دنبال آرامش و تجدید قوای ذهنی و بدنی هستیم که با قرار گرفتن در طبیعت میتوان آن را بازیافت. کشور ایران نیز با توجه به پهناوری اقلیم و تنوع فرهنگی بسیار خود این فرصت را برای همه فراهم کرده است.پس اگر در شهر یا روستایی سرسبز و خوش آب و هوا هستید دست بکار شوید و از این صنعت بهره ببرید .
در این مطلب می خوانید : [مخفی]
- خدمات اقامتی
- خدمات پذیرایی
- شرکت های خدمات مسافرتی و جهانگردی
- ارائهی تور برای همایشها، جشنوارهها، مراسمها و رخدادهای جذاب
- تاکسی و اتوبوس دربستی
- اجاره وسایل نقلیه
- عکاسی
- سوغاتیفروشی
- خدمات تحویل بار
- خدمات استقبال راهاندازی کنید
- خدمات ترجمه
- خدمات کرایه
- خدمات کرایه اتومبیل
- خدمات کرایه جتاسکی
- محافظت از گردشگران
- ارائهی مشاوره در زمینهی گردشگری
- ارائهی طرحهای «پرداخت پس از سفر»
- برنامه تلویزیونی در حوزه سفر و گردشگری
- وبلاگنویسی دربارهی سفر و گردشگری
خدمات اقامتی
هتل و اقامتگاه (متل، مهمانسرا و غیره)
اگر مسافران هنگام بازدید از شهرها، میزبانی برای در اختیار دادن مکانی در مدت اقامتشان نداشته باشند، باید به دنبال مکانی برای اقامت بگردند. بنابراین هتلداری و اقامتگاه کسب و کار بسیار مهمی است که در شهرهای توریستی مورد نیاز واقع میشود.در حقیقت پیش از آن که یک گردشگر از شهری بازدید کند، بخشی از جستجوی آنها در مورد این خواهد بود که چگونه نزدیکترین هتل و اقامتگاه را در شهر پیدا کنند. حقیقت این است که اگر یک شهر توریستی فاقد هتلها و اقامتگاههای استاندارد باشد، احتمالاً بازدیدکنندگان (گردشگران) کمتری جذب خواهد کرد.
در نتیجه ، به عنوان یک سرمایهگذار اگر به دنبال راهاندازی کسب و کار در حوزه سفر و گردشگری هستید، یکی از گزنیههایتان سرمایهگذاری در بخش هتل و اقامتگاه است. و حتی بهتر، میتوانید بخشی از خانه خود را همراه با جایی برای خواب و صبحانه، به گردشگران برای اقامت عرضه کنید.
خدمات پذیرایی
رستورانداری یک دیگر از حلقههای زنجیر کسب و کارهای موجود در صنعت سفر و گردشگری است. با اینکه بیشتر گردشگران ترجیح میدهند غذاهایی را بخورند که میشناسند، اما اگر مقداری هم غذای لذیذ محلی در کنار غذایی که در رستوران طبخ میشود، گذاشته شود، برایشان خالی از لطف هم نخواهد بود. حقیقت این است که بعضی از گردشگران بر خود واجب میدانند که از غذای لذیذ محلی منطقه مورد بازدیدشان بچشند. بنابراین، اگر رستوران شما، در شهر گردشگری واقع شده است، حتماً غذای محلی خود را در کنارغذاهای رستوران قرار دهید.
اهمیت بخش غذا و نوشابه از این رو می باشد ه از مجموع تمام هزینه ای که مسافر می پردازد ، پس از بلیت هواپیما قرار دارد و هزینه ای برابر با ۱۸ تا ۲۰ درصد از کل مخارج سفر را شامل می شود .رستوران جایی است که گذشته از مصرف مواد اولیه سالم و خوب و قابل اعتماد ، هنر آشپز تخصص در انظار مراجعه کنندگان به خوبی نمایان می شود ، از این رو باید شیوه های ظریف و دلپسند عرضه کردن غذا را به کار گرفت . شهرت و اعتبار هر رستورانی بستگی به تلاش ، دقت ، مهارت ، پاک نظری ، بهداشت ، نظافت ، برخورد و رفتار خوب و… دارد ، اگر رستورانی نتواند رضایت مهمانی را که برای صرف غذا مراجعه می کند تامین نماید ، در جلب مشتری کوتاهی نموده است .
انواع خدمات پذیرایی عبارت است : رستوران ، کافه – تریا ، غذاکده های سنتی ، بوفه ، سلف سرویس ، قهوه خانه و اغذیه فروشی می باشد . پس بنا به میزان سرمایه ای که می توانید بگذارید می توانید به هر یک از این مشاغل بپردازید .حقیقت این است که داشتن کافه در شهر توریستی، به خوبی جواب میدهد. بنابراین اگر به دنبال راهاندازی کسب و کار در حوزه سفر و گردشگری هستید، در صورت داشتن فرصت مناسب، میتوانید به باز کردن یک کافیشاپ در داخل یا اطراف فرودگاهها فکر کنید. در این نوع کسب وکار موقعیت جغرافیایی حرف اول را میزند، مگر اینکه بخواهید یک کافیشاپ سیار راهاندازی کنید.
شرکت های خدمات مسافرتی و جهانگردی
بلیطفروشی و رزرو خدمات از پرطرفدارترین و پردرآمدترین کسبوکارهای صنعت گردشگری است. گردشگران پس از گذر از دشواریهای دریافت ویزا، در نخستین گام به تهیهی بلیط سفر با توجه به بودجهشان فکر میکنند. به همین دلیل این کسبوکارها درآمد خوبی دارند. برای آغاز کسبوکاری در این زمینه نیاز به دانش قوی و گسترده دارید.
خدمات گردشگری زیارتی
در سراسر جهان انبوهی از افراد حاضرند هزینههای هنگفتی را برای زیارت مکانهای مذهبی در نقاط مختلف پرداخت کنند. مثلا بازدید از اورشلیم جزئی از مراسم مذهبی مسیحیهای جهان است همانطور که مراسم حج و بازدید از کعبه از مراسم مذهبی مسلمانهاست. طبیعی است که روی تنها یک مذهب تمرکز کنید، بنابراین بهتر است اگر مسلمان هستید به مسلمانها، اگر مسیحی هستید به مسیحیها و اگر بودایی هستید به بوداییها خدمت کنید.
راهنمای گردشگران
یکی از کسب و کارهای مرتبط با سفر و گردشگری که کارآفرینان میتوانند با موفقیت کامل با هزینه کم یا اصلاً بدون هزینه به آن بپردازند راهنمای گردشگری است. برای تضمین موفقیت در این کار تنها چیزی که به آن نیاز دارید این است که مطمئن شوید میتوانید به یک یا چند زبان دیگر صحبت کنید. حالا میتواند هر زبانی باشد، انگلیسی، فرانسوی، اسپانیایی، چینی، پرتغالی، آلمانی. به علاوه این که باید منطقه مورد نظر را به خوبی بشناسید.
هنگامی که از تواناییتان برای ترجمه شفاهی یا همزمان مطمئن شدید، تنها از شما انتظار میرود به جایی بروید که بتوانید به گردشگران دسترسی داشته باشید. برای این کار میتوان از سالن انتظار هتل استفاده کرد (به این منظور بایستی با مدیریت هتل مذاکره کنید) و یا از طریق شرکتهای مسافرتی و گردشگری آنها را پیدا کنید.
راهنمای گردشگری به عنوان یک ایده گردشگری جذاب یکی از کمهزینهترین کسبوکارهای حوزهی گردشگری ارائهی خدمات بهعنوان راهنمای گردشگری است. برای کار در این زمینه باید بتوانید دستکم به یک زبان خارجی یا بیشتر صحبت کنید و منطقهی مورد بازدید را بهخوبی بشناسید. البته بسته به کشور و منطقه ممکن است نیازمند کسب برخی مجوزها یا گذراندن دورههای خاصی باشید. بسیاری از راهنمایان گردشگری در سراسر دنیا بهشکل غیررسمی کار میکنند. کافی است در مکانهای تجمع گردشگران یا مسافران مانند هتلها و فرودگاهها خودتان را نشان بدهید و نظر آنها را جلب کنید. همچنین میتوانید از هتلداران یا آژانسهای مسافرتی و گردشگری بخواهید شما را به گردشگران معرفی کنند.
ارائهی تور برای همایشها، جشنوارهها، مراسمها و رخدادهای جذاب
افراد و شرکتهای بسیاری بهدنبال راهی برای معرفی و بازاریابی محصولات و خدماتشان هستند. یکی از این راهها، شرکت در همایشها و نمایشگاههایی است که محل گردهمایی کارآفرینها و سازمانهای فعال در صنعت برای معرفی محصولات و خدماتشان است.
پس اگر علاقهمند به کار در حوزهی سفر و گردشگری هستید و توانایی برنامه ریزی و هماهنگی برای شرکت در رخدادهای ویژه را دارید، خدمات گردشگری نمایشگاهی/جشنوارهای و… گزینهی مناسبی برای شماست. شما امکان برگزاری این تورها را در سطح محلی، استانی، کشوری و حتی بینالمللی دارید. اگر همایش یا جشنواره بهخوبی برگزار شود، نهتنها استارتاپ ها بلکه میتوانید بازیگران مهم صنعت را نیز جذب کنید.
تاکسی و اتوبوس دربستی
تاکسی و اتوبوس دربستی یکی دیگر از ایدههای مرتبط با سفر و گردشگری است که در شهرهای توریستی از رونق بالایی برخوردار است. گردشگران قطعاً ترجیح میدهند برای رفتن از یک جای دیدنی به جای دیگر، با هم باشند؛ و این یعنی تقاضا برای کرایه تاکسی و اتوبوس. همچنین از اتوبوس دربستی میتوان برای انتقال آنها (گردشگران) از فرودگاه به هتل محل اقامتشان و بالعکس استفاده کرد. تاکسی نیز برای زوجها، گروههای سه یا چهار نفره مناسب است.
اجاره وسایل نقلیه
اجاره وسایل نقلیه نیز یکی دیگر از کسب و کارهای مرتبط با سفر و گردشگری است؛ که در شهرهای توریستی از موفقیت و سود بالایی برخوردار است. چندین نوع وسیله برای اجاره دادن به گردشگران هنگام بازدیدشان از مکانهای دیدنی وجود دارد از قبیل اتومبیل، اسکوتر، قایق پر سرعت، قایقهای کشیده وبلند (کانو) و حتی اسب، الاغ، و شتر. مهم این است که در بازار تحقیق کنید و بفهمید گردشگران ممکن است به چه چیزی در یک شهر توریستی نیاز پیدا کنند؛ که نمیتوانند با خود بیاورند. هنگامی که در ذهنتان به وسایل احتمالی مورد نیاز گردشگران رسیدید، تنها باید از آن وسیله به تعداد کافی خریداری کرده و کسب و کارتان را در جایی قرار دهید که در معرض دید گردشگران باشد
عکاسی
عکاسی در زنجیره کسب و کار در صنعت سفر و گردشگری، یک حرفه کوچک و جمع و جور تلقی میشود. با این که بیشتر گردشگران هنگام سفر برای ثبت لحظات و جاهای دیدنی هر چند به طور غیر حرفهای، دوربینشان همراهشان است، اما اگر گزینه عکاس حرفهای را داشته باشند، با آغوش باز از آن استقبال میکنند. پس یکی از ایدههای کسب و کار که برای شهرهای توریستی مناسب است، عکاسی میباشد. اگر عکاس حرفهای هستید، و در شهر توریستی زندگی میکنید، میتوانید به فکر شروع حرفه عکاسی خودتان باشید؛ و یا با یک شرکت مسافرتیگردشگری همکاری کرده و تبدیل به یکی از عکاسان رسمیشان شوید.
سوغاتیفروشی
مغازه سوغاتیفروشی هم یکی دیگر از ایدههای کسب و کار در سفر و گردشگری است که در تمامی شهرهای توریستی بسیار سودآور است. بسیاری از بازدیدکنندگان ترجیح میدهند که صنایعدستی محلی، هدیای منحصر به فرد یا لباسهای محلی و چیزهای دیگر به عنوان یادگاری از یک شهر توریستی بخرند. در نتیجه اگر به دنبال راهاندازی یک کسب و کار در حوزه سفر و گردشگری در یک شهر توریستی هستید، باز کردن یک مغازه سوغاتیفروشی که در آن صنایعدستی، البسه محلی و سایر چیزها به فروش میرسد ایده خوبی به نظر میرسد. فقط مطمئن شوید که مغازهتان در موقعیت مکانی خوبی قرار دارد و نیز ظاهری جذاب دارد.
خدمات تحویل بار
یکی دیگر از کسب و کارهای حوزه سفر و گردشگری که کارآفرینان میتوانند به فکر راهاندازی آن در این صنعت باشند، خدمات تحویل بار است. این کسب وکار تلاش میکند تا دردسرهای موجود در بخش نوار نقاله حمل بار و بررسیهای امنیتی از وسایل را از بین ببرد. در حقیقت خدمات تحویل بار مسیر اضافی را برای رساندن بار به مشتریان میرود. تمام کاری که مشتریان باید انجام دهند این است که لباسها و سایر متعلقاتشان را در چمدانشان جای دهند. وظیفه شرکت تحویل بار، بردن و انبار کردن آنها به نمایندگی از مسافران است. همچنین این شرکت کمک میکند تا صاحب چمدان محتویات داخل چمدانشان را به صورت آنلاین با محتویات درون چمدانهای سفرهای دیگرشان مقایسه کنند.
خدمات استقبال راهاندازی کنید
یکی دیگر از کسب و کارهای آسان مرتبط با سفر و گردشگری که کارآفرینانی که به دنبال شروع یک حرفه در این صنعت هستند بایستی به آن توجه کنند ، خدمات استقبال است. این کسب و کار شامل استقبال از گردشگر هنگام ورود به یک شهر توریستی و سپس ارائه اطلاعات و البته بستههایی حاوی کوپن و نمونهکار از کسب وکارهای محلی و سایر فرصتهای موجود در این شهر است. این مورد یکی از آن کسب و کارهایی است که کارآفرینان با اندکی سرمایه یا حتی بدون سرمایه اولیه میتوانند شروع کنند. در نتیجه اگر میخواهید کاری را شروع کنید، خدمات استقبال را در نظر بگیرید. راه جالبی برای پول درآوردن است.
خدمات ترجمه
خدمات ترجمه یکی دیگر از کسب وکارهای سودآور و پررونق است که یک کارآفرین میتواند در این صنعت آغاز کند. تمام چیزی که برای راهاندازی موفقیتآمیز این نوع کسب وکار مورد نیاز است، توانایی صحبت کردن به یک یا چند زبان خارجی مثل انگلیسی، اسپانیایی، چینی، پرتغالی، آلمانی و البته زبان محلی است.
پس اگر به دنبال کسب درآمد از زنجیره کسب وکارهای موجود در صنعت سفر و گردشگری هستید، بایستی راهاندازی خدمات ترجمه را در نظر داشته باشید. مزیتی که این کار دارد این است که میتوانید آن را با سرمایه اولیه اندک و یا بدون آن آغاز کنید.
خدمات کرایه
ارائه خدمات کرایه به عنوان یک ایده گردشگری جذاب کسبوکارهای کرایهی اقلام گوناگون یکی دیگر از فرصتهای سودآور کسبوکار در منطقههای گردشگری هستند. اقلام مختلفی را از جمله خودرو، جتاسکی، قایق، اسب و شتر و… میتوان به گردشگران اجاره داد. میتوانید تحقیق کنید و ببینید گردشگران چه چیزهایی را لازم دارند و نمیتوانند آنها را در سفر همراه خود داشته باشند. کافیست این موارد را شناسایی و سپس بهاندازهی کافی تهیه کنید. در گام بعدی آنها را اجاره بدهید.
خدمات کرایه اتومبیل
خدمات کرایه اتومبیل یکی دیگر از کسب وکارهای جالب مرتبط با سفر و گردشگری است. کارآفرینانی که به دنبال کسب درآمد در زنجیره صنعت سفر و گردشگری هستند، میتوانند با موفقیت به این کار مشغول شوند. خدمات کرایه اتومبیل شامل کرایه دادن اتومبیل به کسانی است که برای اهداف مختلف به اتومبیل نیاز دارند.
بنابراین اگر به دنبال شروع یک کار مرتبط با سفر و گردشگری هستید، یکی از گزینههایتان خدمات کرایه اتومبیل است.
خدمات کرایه جتاسکی
دیگر کسب وکار مرتبط با سفر و گردشگری که کارآفرینانی که میخواهند در این صنعت شروع به کار کنند، خدمات کرایه جتاسکی است. حقیقت امر این است که راهاندازی یک کسب وکار کرایهای، یکی از آسانترین روشها برای شروع یک حرفه به عنوان کارآفرین است، به ویژه اگر نمیتوانید با چالشهای موجود در فرایند تولید کالا دست و پنجه نرم کنید. در نتیجه، اگر در نزدیکی سواحلی زندگی میکنید که مردم در آنجا برای تفریح یا به عنوان ورزش اسکی روی آب میکنند، میتوانید کرایه جتاسکی را به عنوان یک کسب و کار برای خودتان در نظر بگیرید.
قطعاً به شرط موقعیت جغرافیایی خوب مبلغ قابل توجهی از این کسب و کار، آن هم با زحمت اندک، عایدتان خواهد شد. خدمات کرایه جتاسکی محدود به مناطق جغرافیایی خاصی است. در نتیجه پیش از شروع این کار، بایستی اطمینان حاصل کنید که کسبوکارتان در جایی است که ساحل و دریا دارد و هم این که مردم برای بازدید به آنجا میآیند.
محافظت از گردشگران
محافظت از گردشگران در قالب خدمترسانی توسط محافظ شخصی بهویژه برای افراد مشهور، یکی دیگر از فرصتهای کسبوکار در صنعت گردشگری است. برای موفقیت در این زمینه باید شبکهای پویا و قوی از محافظان حرفهای داشته باشید. درغیراینصورت نمیتوانید بهشکل آنی یا در کوتاهترین زمان محافظهای مناسب را فرا بخوانید.
ارائهی مشاوره در زمینهی گردشگری
ارائه مشاوره به عنوان یک ایده گردشگری جذاب، خدمات مشاوره در زمینهی کسبوکار یکی دیگر از کسبوکارهای سودآور صنعت گردشگری است. اگر فردی باتجربه در این زمینه هستید یا دانش و اطلاعات سودمندی در این زمینه دارید، میتوانید از دانشتان برای مشاوره به دیگران بهره بگیرید. در این کسبوکار میتوانید به دامنهی متنوعی از مشتریان از شرکتهای خصوصی تا سازمانهای دولتی یا گردشگران شخصی و حتی مسافران سفرهای کاری خدمترسانی کنید.
ارائهی طرحهای «پرداخت پس از سفر»
افراد بسیاری امکان پس انداز پول را ندارند و بنابراین پیوسته سفرکردن را بهتعویق میاندازند. بنابراین میتوانید کسبوکاری راه بیندازید که به چنین افرادی کمک کند؛ درحالیکه سود خوبی هم نصیب شما میکند. این کسبوکار به مسافران این امکان را میدهد که همهی موارد ضروری را تهیه و سفر خوبی را تجربه کنند و هزینههای سفر را در آینده و طی مدتی توافقشده پرداخت کنند. البته مشتریان سودی را بابت دریافت این خدمات پرداخت میکنند. بنابراین مهم است که مشتریانی را هدف بگیرید که توانایی پرداخت هزینهها را با سود اعمالشده داشته باشند.
برنامه تلویزیونی در حوزه سفر و گردشگری
یکی دیگر از ایدههای کسب و کار پرسود و پررونق مرتبط با سفر و گردشگری که کارآفرینانی که به دنبال شروع یک حرفه در این صنعت هستند بایستی به آن توجه کنند، راهاندازی یک برنامه تلویزیونی در حوزه سفر و گردشگری است. تمامی افرادی که میخواهند به عنوان گردشگر از یک منطقه بازدید کنند، باید هر چه میتوانند راجع به مقصدشان اطلاعات جمعآوری کنند.
یک چیز قطعی است. اگر برنامه تلویزیونی شما به خوبی سازمانبندی شده باشد و بستههای مناسبی هم برای رفع مشکلات اصلی در ارتباط با صنعت سفر و گردشگری ارائه دهد، مطمئناً تعداد مخاطب زیاد و قراردادهای هنگفتی از طرف حامیان مالی بزرگ در صنعت سفر و گردشگری کشور، دریافت خواهید کرد. این کار راه جالبی برای کسب درآمد است، اما هنگامی که پای درست کردن محتوای مفید، به روز و جذاب برای برنامه تلویزیونی به میان میآید بایستی کمر همت را بسته و مدام فعالیت کنید.
وبلاگنویسی دربارهی سفر و گردشگری
یکی دیگر از ایدههای درآمدزا در حوزهی گردشگری که میتوانید با هزینهی ناچیز و حتی بدون هیچ هزینهای پیاده کنید، وبلاگنویسی دربارهی سفر و گردشگری است. افراد بسیاری در سراسر جهان از این راه سالانه میلیونها دلار درآمد دارند! اگر کارشناس حوزهی گردشگری هستید یا اطلاعات خوبی دراینباره دارید، حتی اگر خودتان یک گردشگر هستید، میتوانید دراینباره بنویسید.
اگر مطالب جذاب و سودمندی بنویسید و بتوانید بازدیدکنندگان زیادی را جذب کنید، با تکیه بر ترافیک بالای وبلاگتان میتوانید در ازای تبلیغات آنلاین در سایتتان مبلغ قابلتوجهی درخواست کنید. اما باید پیوسته وبلاگتان را بهروز کنید و مطالبی سودمند و موردعلاقهی خوانندگان تولید کنید تا بازدیدکنندگانتان را از دست ندهید.
شاید باورش برای ما ایرانیها کمی سخت باشد که سفر و گردشگری منبع مهم درآمد یک کشور به حساب بیاید. اما جالب است که بدانید گردشگری واقعا صنعت پرسودی است. این صنعت بهشکل مستقیم و غیرمستقیم برای افراد بیشماری شغل ایجاد میکند. از ارائهی خدمات و عرضهی محصولات تا دهها مورد دیگر که شاید هرگز به ذهنتان خطور نکرده باشد. صنعت سفر و گردشگری تنها محدود به گردشگران نمیشود، بلکه افرادی را که به هر دلیلی از کشوری به کشور دیگر یا از شهری به شهر دیگر سفر میکنند هم دربرمیگیرد. بنابراین اگر به راهاندازی کسبوکاری در این حوزه فکر میکنید، باید افق دیدتان فراتر از گردشگری باشد و سفرهایی را که با اهدافی غیر از گردشگری انجام میشود نیز درنظر بگیرید. خبر خوب اینکه در این شرایط، ایدههای گردشگری بیشماری پیش رویتان خواهد بود که از قضا حسابی پرسود هم هستند.
ایدههای گردشگری هم مناسب سرمایهگذاران کلان است که سرمایهی هنگفتی در اختیار دارند و به کسبوکارهای بزرگی مانند شرکتهای هواپیمایی فکر میکنند و هم کارآفرینانی که بهدنبال پیگیری حرفهای در قالب کسبوکار خودشان هستند اما سرمایهی کلان ندارند.