گردشگری دریایی ایران به دنبال منافع مشترک با کشورهای دیگر
معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی کشور شرط اول تردد کشتیهای کروز در بنادر ایران را بهوجود آوردن و تأمین الزامات پذیرش گردشگران خارجی میداند.
اسماعیل ناصری:
هادی حقشناس در گفتوگو با «توریسم» در اینباره گفت: کشتیهای کروز ضرورتاً بین یک نقطه در ایران و بندر دیگر در جزایر تردد نمیکنند. مسیر تردد این کشتیها چندین کشور میتواند باشد، بنابراین اگر قرار است شاهد تردد این کشتیها در بنادر کشورمان باشیم، باید شرایطی مشابه آن کشورها را فراهم کنیم که بعضاً امکانش وجود ندارد. گردشگران خارجی اگر بخواهند با کشتی کروز تردد کنند، طبیعتاً با فرهنگهای خودشان سفر خواهند کرد که در بعضی موارد با فرهنگ ما همخوانی ندارد. به همین دلیل کروزها بنادر ایران را انتخاب نمیکنند؛ لذا گردشگری و سفر دریایی در خلیجفارس فعلاً بین بنادر و جزایر ما در استان هرمزگان و همچنین بین بنادر ایران و بعضی از کشورهای حاشیه خلیجفارس انجام میشود. درواقع بیشتر سفر انجام میگیرد، بهعلاوه گردشگری از جزایر خلیجفارس.
وی افزود: اگر ما بتوانیم سهم گردشگری خارجی را در بنادرمان بهویژه در جزایر افزایش بدهیم، معنای آن سهیمکردن کشورها یا ایجاد منافع مشترک با آنهاست. امروز در دنیا کشورها هر قدر بتوانند منافع مشترک با یکدیگر ایجاد کنند، ضریب ایمنی و امنیتی آنها نیز افزایش پیدا میکند، بهعنوان مثال، میتوان به اروپا اشاره کرد. یکی از ویژگیهای عمدهای که شما در کشورهای اروپایی میبینید، این است که مقر تقریباً همه سازمانهای مهم بینالمللی جهانی بین این کشورها در اروپا تقسیم شده است. این مسئله مهمی است. امروز در کشورهای آسیایی هم چنین اتفاقی رخ داده، مثلاً در همین امارات متحده عربی یا کشورهای آسیای جنوبشرقی و بهعنوان مثال مالزی. وقتی مقر سازمانهای بینالمللی در کشوری افزایش پیدا میکند، این استقرار دربرگیرنده مسائل مختلفی است. از جمله این مسائل میتوان به ایجاد منافع مشترک اشاره کرد؛ یعنی آن کشور و آن منطقه عواید خاص خود را از این استقرار خواهند داشت. معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی ایران با بیان اینکه مثالها در این زمینه متعدد است، خاطرنشان کرد: یک نمونه دیگر در مورد هشت کشوری است که آمریکا مجبور شد به آنها در ارتباط با خرید نفت ایران معافیت بدهد. آمریکا مجبور شد هشت کشور را در خصوص نفت ایران از تحریمها معاف کند یا مثلاً به عراق برای خرید برق یا گاز کشور ما فرصتی 45 روزه دادند. اگر منافع مشترک وجود نداشت، این اتفاقها هم نمیافتاد. نکته کلیدی این بحث این است که هرچقدر بتوانیم منافع مشترک ایجاد کنیم، مقاومت اقتصاد ایران و بهعبارت دیگر تابآوری اقتصاد ایران در برابر مشکلات افزایش پیدا خواهد کرد. عرصه گردشگری هم از این قاعده مستثنا نیست و هر قدر بتوانیم در حوزه گردشگری به منافع مشترک بیشتری با کشورهای دیگر برسیم، توانمان برای مقاومت اقتصادی هم بیشتر میشود.
از حقشناس درباره جملهای که اخیراً مبنیبر توان بیش از 10 ساله ایران برای مقاومت در برابر تحریمها گفته بود، پرسیدم و خواستم که توضیح بدهد گردشگری در این مقاومت چه سهم و نقشی میتواند داشته باشد. وی گفت: نقطه شروع تحریمهای دور اول برای پرونده هستهای ایران سال 2006 بود و تا سال 2016 ما شاهد انواع و اقسام قطعنامههای شورای امنیت یا تحریمهای یکجانبه آمریکا بودیم. بالاخره اقتصاد ایران با تمام این تحریمها و اوج آنها که قطعنامه شورای امنیت بود، توانست روی پای خودش بایستد. من گفتم اگر در آن مقطع و با شرایط اجماع جهانی علیه کشورمان، ایران توانست 10 سال دوام بیاورد، در مقطع کنونی هم خواهد توانست، چون الان اجماع جهانی علیه ایران نیست و تحریمهای این دور مصوبات شورای امنیت را ندارد و فقط تحریمهای یکجانبه آمریکاست. من نتیجه گرفتم که دوام اقتصاد ایران بیشتر از دور اول تحریمها بود که توانستیم سر پا بایستیم. حقشناس در خصوص نقش گردشگری در مقاومت در برابر تحریمها هم گفت: شما اگر بتوانید خارجیها را با حفظ ارزشهای خودتان در کشور بیشتر پذیرا باشید و برای آنها مزیت و جذابیت ایجاد کنید، نهتنها درآمد ایجاد میکنید، بلکه تبلیغات آمریکا علیه ایران را هم خنثی خواهید کرد. از این منظر خودمان باید بهترین تبلیغ برای خودمان باشیم. کسانی که یکبار به ایران میآیند، نظرشان در مورد کشور ما تغییر میکند و دیگر تحت تأثیر تبلیغات آمریکا مانند گذشته قرار نمیگیرند. آنها بعد از بازدید، دیدگاه متفاوتی نسبت به ایران پیدا میکنند. اگر ما بتوانیم زمینه این بازدیدها را در قالب صنعت گردشگری و با هزینه خود بازدیدکنندگان ایجاد کنیم، حتماً دستاورد مهمی برای کشور به وجود خواهد آمد.
معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی ایران در پایان گفت: ما در زمینه گردشگری دریایی دو کار میتوانستیم انجام بدهیم که انجام دادیم و الان هم داریم انجام میدهیم و در آینده هم انجام خواهیم داد؛ یکی اینکه اسکلههای مناسب برای گردشگر دریایی فراهم کنیم و دوم اینکه تسهیلات بدهیم تا شناورهای استاندارد حمل مسافر طراحی و ساخته و بهرهبرداری شود. این دو کار بدون شک با جدیت ادامه پیدا خواهد کرد.
The post appeared first on .
گردشگری دریایی ایران به دنبال منافع مشترک با کشورهای دیگر
معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی کشور شرط اول تردد کشتیهای کروز در بنادر ایران را بهوجود آوردن و تأمین الزامات پذیرش گردشگران خارجی میداند.
اسماعیل ناصری:
هادی حقشناس در گفتوگو با «توریسم» در اینباره گفت: کشتیهای کروز ضرورتاً بین یک نقطه در ایران و بندر دیگر در جزایر تردد نمیکنند. مسیر تردد این کشتیها چندین کشور میتواند باشد، بنابراین اگر قرار است شاهد تردد این کشتیها در بنادر کشورمان باشیم، باید شرایطی مشابه آن کشورها را فراهم کنیم که بعضاً امکانش وجود ندارد. گردشگران خارجی اگر بخواهند با کشتی کروز تردد کنند، طبیعتاً با فرهنگهای خودشان سفر خواهند کرد که در بعضی موارد با فرهنگ ما همخوانی ندارد. به همین دلیل کروزها بنادر ایران را انتخاب نمیکنند؛ لذا گردشگری و سفر دریایی در خلیجفارس فعلاً بین بنادر و جزایر ما در استان هرمزگان و همچنین بین بنادر ایران و بعضی از کشورهای حاشیه خلیجفارس انجام میشود. درواقع بیشتر سفر انجام میگیرد، بهعلاوه گردشگری از جزایر خلیجفارس.
وی افزود: اگر ما بتوانیم سهم گردشگری خارجی را در بنادرمان بهویژه در جزایر افزایش بدهیم، معنای آن سهیمکردن کشورها یا ایجاد منافع مشترک با آنهاست. امروز در دنیا کشورها هر قدر بتوانند منافع مشترک با یکدیگر ایجاد کنند، ضریب ایمنی و امنیتی آنها نیز افزایش پیدا میکند، بهعنوان مثال، میتوان به اروپا اشاره کرد. یکی از ویژگیهای عمدهای که شما در کشورهای اروپایی میبینید، این است که مقر تقریباً همه سازمانهای مهم بینالمللی جهانی بین این کشورها در اروپا تقسیم شده است. این مسئله مهمی است. امروز در کشورهای آسیایی هم چنین اتفاقی رخ داده، مثلاً در همین امارات متحده عربی یا کشورهای آسیای جنوبشرقی و بهعنوان مثال مالزی. وقتی مقر سازمانهای بینالمللی در کشوری افزایش پیدا میکند، این استقرار دربرگیرنده مسائل مختلفی است. از جمله این مسائل میتوان به ایجاد منافع مشترک اشاره کرد؛ یعنی آن کشور و آن منطقه عواید خاص خود را از این استقرار خواهند داشت. معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی ایران با بیان اینکه مثالها در این زمینه متعدد است، خاطرنشان کرد: یک نمونه دیگر در مورد هشت کشوری است که آمریکا مجبور شد به آنها در ارتباط با خرید نفت ایران معافیت بدهد. آمریکا مجبور شد هشت کشور را در خصوص نفت ایران از تحریمها معاف کند یا مثلاً به عراق برای خرید برق یا گاز کشور ما فرصتی 45 روزه دادند. اگر منافع مشترک وجود نداشت، این اتفاقها هم نمیافتاد. نکته کلیدی این بحث این است که هرچقدر بتوانیم منافع مشترک ایجاد کنیم، مقاومت اقتصاد ایران و بهعبارت دیگر تابآوری اقتصاد ایران در برابر مشکلات افزایش پیدا خواهد کرد. عرصه گردشگری هم از این قاعده مستثنا نیست و هر قدر بتوانیم در حوزه گردشگری به منافع مشترک بیشتری با کشورهای دیگر برسیم، توانمان برای مقاومت اقتصادی هم بیشتر میشود.
از حقشناس درباره جملهای که اخیراً مبنیبر توان بیش از 10 ساله ایران برای مقاومت در برابر تحریمها گفته بود، پرسیدم و خواستم که توضیح بدهد گردشگری در این مقاومت چه سهم و نقشی میتواند داشته باشد. وی گفت: نقطه شروع تحریمهای دور اول برای پرونده هستهای ایران سال 2006 بود و تا سال 2016 ما شاهد انواع و اقسام قطعنامههای شورای امنیت یا تحریمهای یکجانبه آمریکا بودیم. بالاخره اقتصاد ایران با تمام این تحریمها و اوج آنها که قطعنامه شورای امنیت بود، توانست روی پای خودش بایستد. من گفتم اگر در آن مقطع و با شرایط اجماع جهانی علیه کشورمان، ایران توانست 10 سال دوام بیاورد، در مقطع کنونی هم خواهد توانست، چون الان اجماع جهانی علیه ایران نیست و تحریمهای این دور مصوبات شورای امنیت را ندارد و فقط تحریمهای یکجانبه آمریکاست. من نتیجه گرفتم که دوام اقتصاد ایران بیشتر از دور اول تحریمها بود که توانستیم سر پا بایستیم. حقشناس در خصوص نقش گردشگری در مقاومت در برابر تحریمها هم گفت: شما اگر بتوانید خارجیها را با حفظ ارزشهای خودتان در کشور بیشتر پذیرا باشید و برای آنها مزیت و جذابیت ایجاد کنید، نهتنها درآمد ایجاد میکنید، بلکه تبلیغات آمریکا علیه ایران را هم خنثی خواهید کرد. از این منظر خودمان باید بهترین تبلیغ برای خودمان باشیم. کسانی که یکبار به ایران میآیند، نظرشان در مورد کشور ما تغییر میکند و دیگر تحت تأثیر تبلیغات آمریکا مانند گذشته قرار نمیگیرند. آنها بعد از بازدید، دیدگاه متفاوتی نسبت به ایران پیدا میکنند. اگر ما بتوانیم زمینه این بازدیدها را در قالب صنعت گردشگری و با هزینه خود بازدیدکنندگان ایجاد کنیم، حتماً دستاورد مهمی برای کشور به وجود خواهد آمد.
معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی ایران در پایان گفت: ما در زمینه گردشگری دریایی دو کار میتوانستیم انجام بدهیم که انجام دادیم و الان هم داریم انجام میدهیم و در آینده هم انجام خواهیم داد؛ یکی اینکه اسکلههای مناسب برای گردشگر دریایی فراهم کنیم و دوم اینکه تسهیلات بدهیم تا شناورهای استاندارد حمل مسافر طراحی و ساخته و بهرهبرداری شود. این دو کار بدون شک با جدیت ادامه پیدا خواهد کرد.
The post appeared first on .
گردشگری دریایی ایران به دنبال منافع مشترک با کشورهای دیگر