تنها راه پایین‌آوردن قیمت بلیت هواپیما، حمایت دولت است

تنها راه پایین‌آوردن قیمت بلیت هواپیما، حمایت دولت است

رئیس هیئت‌مدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی تهران گفت: در گردشگری، زنجیره‌ای از خدمات بسته سفر را به وجود می‌آورند که حمل‌ونقل یکی از آنهاست و حمل‌و‌نقل هوایی یکی از مهم‌ترین بخش‌های آن به‌شمار می‌رود. در کنار حمل‌ونقل هوایی، حتماً جایگزین‌های دیگر یعنی ناوگان جاده‌ای و ریلی ما در داخل کشور هم باید تقویت شود.

اسماعیل ناصری:

رضا اباذری در گفت‌وگو با  روزنامه «توریسم» افزود: تقویت ناوگان ریلی و جاده‌ای از آن‌ رو اهمیت ویژه‌ای می‌یابد که وقتی برای حمل‌ونقل هوایی مشکلی مثل مشکلات ناشی از نوسان نرخ ارز پیش می‌آید، گردشگری کشور نخوابد و متوقف نشود.

صنایع مختلفی در چرخه گردشگری فعال هستند و اگر مسافر نتواند به‌راحتی از مبدأ به مقصد سفر خود برسد، آن صنایع هم آسیب می‌بینند و منافعی به آنها و جوامع محلی نمی‌رسد. ضمن اینکه خود مردم هم از سفر محروم می‌شوند؛ درحالی‌که سفر یکی از حقوق اولیه بشر متمدن امروزی است.
وی بر ضرورت حمایت دولت از انواع حمل‌ونقل مسافر در کشور تأکید کرد و گفت: بخش حمل‌ونقل مسافر اعم از هوایی، ریلی، دریایی و جاده‌ای حتماً باید موردحمایت قرار بگیرد. به‌صورت تکلیفی فقط تا حدی می‌توان قیمت را پایین آورد. قیمت تمام‌شده‌ای برای بلیت هواپیما وجود دارد که بخش اعظم آن باید به ارز پرداخت شود و ایرلاین‌ها معمولاً به‌درستی به آن اشاره می‌کنند. بنابراین تنها راه پایین‌آوردن قیمت بلیت هواپیما در وضعیت کنونی این است که این بخش موردحمایت دولت قرار بگیرد.
رئیس هیئت‌مدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی تهران، وضعیت تورهای ورودی در ماه‌های پیش رو را این‌طور تحلیل کرد: من قبلاً هم درباره گردشگری ورودی گفتم و باز هم می‌گویم کشور ما که در حوزه خدمات کشوری واردکننده است، طبعاً به‌شدت تحت‌تأثیر قیمت ارز قرار دارد. تأسیسات گردشگری، اقامتگاه‌ها، سایت‌های گردشگری، شهربازی‌ها و… همه وابسته به قیمت ارز هستند.
ما‌ نمی‌توانیم بگوییم که چون ارز گران شده مقصد ایران هم جزو کشورهای ارزان است. با گران‌شدن قیمت ارز حتی کارگر ما هم نرخش بالا می‌رود. محصولات و مواد اولیه موردنیاز مراکز و وسایل خدماتی ما عمدتاً وارداتی است. اتوبوسی که حمل‌ونقل تورها را برعهده دارد، قطعاتش را از بازار آزاد وارد می‌کند. در نتیجه خدمات ما هم گران می‌شود و به همین دلیل نباید تصور کنیم که با همان قیمت گذشته می‌توان در عرصه گردشگری خدمات‌دهی کرد.

شما کمتر می‌بینید که کسی از تبریز، مازندران یا گیلان برود مثلاً چابهار. آمار آن را می‌توانیم در حمل‌ونقل جاده‌ای و هوایی دربیاوریم. برنامه‌ریزی در طرح جامع باید به‌گونه‌ای باشد که مخاطب یک مقصد کمتر برخوردار و کمتر شناخته‌شده، مردم همه‌جای کشور باشند. این هم به مفهوم عدالت اجتماعی نزدیک‌تر بوده و توزیع عادلانه ثروت را به‌دنبال دارد و هم صنعت گردشگری از این طریق تقویت می‌شود. ضمن اینکه چنین چیزی به معنای احیای فرهنگ گردشگری هم است و زیربنای فرهنگی این صنعت را تقویت خواهد کرد

اباذری درباره گردشگری داخلی هم به فرهنگ‌سازی به‌عنوان ضرورتی اجتناب‌ناپذیر اشاره کرد و گفت: این فرهنگ‌سازی باید طوری باشد که نتیجه آن تشویق‌کردن مردم به سفرهای استاندارد و گروهی در قالب تور باشد؛ به این معنا که در یک بسته مشخص انواع گردشگری دیده شود. وقتی می‌گوییم سفر استاندارد، همه این موارد در آن خلاصه می‌شود. ما انواع گردشگری داریم اعم از گردشگری مذهبی، زیارتی، ساحلی، ورزشی، فرهنگی، تاریخی و… . این خواست و تقاضای جامعه است که اینها را می‌سازد. باید این فرهنگ‌سازی در سطح 85میلیون ایرانی صورت بگیرد تا مقاصد کمتر برخوردار را شناسایی و معرفی کنیم.
وی بر لزوم ایجاد زیرساخت‌های لازم هم تأکید کرد و گفت: الان وقتی دو سه روز تعطیلات داشته باشیم، جاده‌های اصلی کشور قفل می‌شوند. اینجا باز می‌رسیم به همان بحث تقویت زیرساخت‌ها و جایگزین‌های حمل‌ونقل هوایی. وقتی از طرح جامع گردشگری کشور حرف می‌زنیم، این طرح دربرگیرنده همه جوانب امر گردشگری است؛ از حمل‌ونقل گرفته تا بخش اقامتگاهی، انواع تأسیسات گردشگری، موزه‌ها و… همه را دربر می‌گیرد. به هر حال این طرح در برنامه ششم توسعه موردتأکید قرار گرفته و اگر می‌خواهیم گردشگری در کشور ما رونق پیدا کند و به آنچه در برنامه ششم بر آن تأکید شده نزدیک شویم، باید طرح جامع گردشگری را جدی بگیریم. چراکه راه توسعه گردشگری کشور از رهگذر اجرای این طرح می‌گذرد.
رئیس هیئت‌مدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی تهران همچنین گفت: غالب مسافرت‌ها به مقاصد کمتر شناخته‌شده، سفرهای استانی و نهایتاً بین‌استانی‌ است. یعنی یا مردم محلی از آن مقاصد برای سفر استفاده می‌کنند یا مردم استان‌های هم‌جوار. بنابراین باید برنامه‌ریزی کنیم برای اینکه همه استان‌های کشور در سبد گردشگری همه شهروندان قرار بگیرد. در آن صورت تمام استان‌ها از جمله استان‌هایی که قابلیت‌هایشان کمتر شناخته شده و کمتر در کانون توجه مردم بوده، می‌توانند مقصد سفر باشند و سهم قابل‌توجهی از گردشگری دریافت کنند. الان در تعطیلات هم در جاده‌ها و هم در تأسیسات و سایت‌ها و به‌طور کلی در آن مقاصد شاهد ترافیک شدیدی هستیم که هم کیفیت سفر را پایین می‌آورد، هم جامعه محلی را به دردسر می‌اندازد. تقاضای سفرها بیشتر تقاضای منطقه‌ای است. شما کمتر می‌بینید که کسی از تبریز، مازندران یا گیلان برود مثلاً چابهار. آمار آن را می‌توانیم در حمل‌ونقل جاده‌ای و هوایی دربیاوریم. برنامه‌ریزی در طرح جامع باید به‌گونه‌ای باشد که مخاطب یک مقصد کمتر برخوردار و کمتر شناخته‌شده، مردم همه‌جای کشور باشند. این هم به مفهوم عدالت اجتماعی نزدیک‌تر بوده و توزیع عادلانه ثروت را به‌دنبال دارد و هم صنعت گردشگری از این طریق تقویت می‌شود. ضمن اینکه چنین چیزی به معنای احیای فرهنگ گردشگری هم است و زیربنای فرهنگی این صنعت را تقویت خواهد کرد.

The post appeared first on .

تنها راه پایین‌آوردن قیمت بلیت هواپیما، حمایت دولت است

رئیس هیئت‌مدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی تهران گفت: در گردشگری، زنجیره‌ای از خدمات بسته سفر را به وجود می‌آورند که حمل‌ونقل یکی از آنهاست و حمل‌و‌نقل هوایی یکی از مهم‌ترین بخش‌های آن به‌شمار می‌رود. در کنار حمل‌ونقل هوایی، حتماً جایگزین‌های دیگر یعنی ناوگان جاده‌ای و ریلی ما در داخل کشور هم باید تقویت شود.

اسماعیل ناصری:

رضا اباذری در گفت‌وگو با  روزنامه «توریسم» افزود: تقویت ناوگان ریلی و جاده‌ای از آن‌ رو اهمیت ویژه‌ای می‌یابد که وقتی برای حمل‌ونقل هوایی مشکلی مثل مشکلات ناشی از نوسان نرخ ارز پیش می‌آید، گردشگری کشور نخوابد و متوقف نشود.

صنایع مختلفی در چرخه گردشگری فعال هستند و اگر مسافر نتواند به‌راحتی از مبدأ به مقصد سفر خود برسد، آن صنایع هم آسیب می‌بینند و منافعی به آنها و جوامع محلی نمی‌رسد. ضمن اینکه خود مردم هم از سفر محروم می‌شوند؛ درحالی‌که سفر یکی از حقوق اولیه بشر متمدن امروزی است.
وی بر ضرورت حمایت دولت از انواع حمل‌ونقل مسافر در کشور تأکید کرد و گفت: بخش حمل‌ونقل مسافر اعم از هوایی، ریلی، دریایی و جاده‌ای حتماً باید موردحمایت قرار بگیرد. به‌صورت تکلیفی فقط تا حدی می‌توان قیمت را پایین آورد. قیمت تمام‌شده‌ای برای بلیت هواپیما وجود دارد که بخش اعظم آن باید به ارز پرداخت شود و ایرلاین‌ها معمولاً به‌درستی به آن اشاره می‌کنند. بنابراین تنها راه پایین‌آوردن قیمت بلیت هواپیما در وضعیت کنونی این است که این بخش موردحمایت دولت قرار بگیرد.
رئیس هیئت‌مدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی تهران، وضعیت تورهای ورودی در ماه‌های پیش رو را این‌طور تحلیل کرد: من قبلاً هم درباره گردشگری ورودی گفتم و باز هم می‌گویم کشور ما که در حوزه خدمات کشوری واردکننده است، طبعاً به‌شدت تحت‌تأثیر قیمت ارز قرار دارد. تأسیسات گردشگری، اقامتگاه‌ها، سایت‌های گردشگری، شهربازی‌ها و… همه وابسته به قیمت ارز هستند.
ما‌ نمی‌توانیم بگوییم که چون ارز گران شده مقصد ایران هم جزو کشورهای ارزان است. با گران‌شدن قیمت ارز حتی کارگر ما هم نرخش بالا می‌رود. محصولات و مواد اولیه موردنیاز مراکز و وسایل خدماتی ما عمدتاً وارداتی است. اتوبوسی که حمل‌ونقل تورها را برعهده دارد، قطعاتش را از بازار آزاد وارد می‌کند. در نتیجه خدمات ما هم گران می‌شود و به همین دلیل نباید تصور کنیم که با همان قیمت گذشته می‌توان در عرصه گردشگری خدمات‌دهی کرد.

شما کمتر می‌بینید که کسی از تبریز، مازندران یا گیلان برود مثلاً چابهار. آمار آن را می‌توانیم در حمل‌ونقل جاده‌ای و هوایی دربیاوریم. برنامه‌ریزی در طرح جامع باید به‌گونه‌ای باشد که مخاطب یک مقصد کمتر برخوردار و کمتر شناخته‌شده، مردم همه‌جای کشور باشند. این هم به مفهوم عدالت اجتماعی نزدیک‌تر بوده و توزیع عادلانه ثروت را به‌دنبال دارد و هم صنعت گردشگری از این طریق تقویت می‌شود. ضمن اینکه چنین چیزی به معنای احیای فرهنگ گردشگری هم است و زیربنای فرهنگی این صنعت را تقویت خواهد کرد

اباذری درباره گردشگری داخلی هم به فرهنگ‌سازی به‌عنوان ضرورتی اجتناب‌ناپذیر اشاره کرد و گفت: این فرهنگ‌سازی باید طوری باشد که نتیجه آن تشویق‌کردن مردم به سفرهای استاندارد و گروهی در قالب تور باشد؛ به این معنا که در یک بسته مشخص انواع گردشگری دیده شود. وقتی می‌گوییم سفر استاندارد، همه این موارد در آن خلاصه می‌شود. ما انواع گردشگری داریم اعم از گردشگری مذهبی، زیارتی، ساحلی، ورزشی، فرهنگی، تاریخی و… . این خواست و تقاضای جامعه است که اینها را می‌سازد. باید این فرهنگ‌سازی در سطح 85میلیون ایرانی صورت بگیرد تا مقاصد کمتر برخوردار را شناسایی و معرفی کنیم.
وی بر لزوم ایجاد زیرساخت‌های لازم هم تأکید کرد و گفت: الان وقتی دو سه روز تعطیلات داشته باشیم، جاده‌های اصلی کشور قفل می‌شوند. اینجا باز می‌رسیم به همان بحث تقویت زیرساخت‌ها و جایگزین‌های حمل‌ونقل هوایی. وقتی از طرح جامع گردشگری کشور حرف می‌زنیم، این طرح دربرگیرنده همه جوانب امر گردشگری است؛ از حمل‌ونقل گرفته تا بخش اقامتگاهی، انواع تأسیسات گردشگری، موزه‌ها و… همه را دربر می‌گیرد. به هر حال این طرح در برنامه ششم توسعه موردتأکید قرار گرفته و اگر می‌خواهیم گردشگری در کشور ما رونق پیدا کند و به آنچه در برنامه ششم بر آن تأکید شده نزدیک شویم، باید طرح جامع گردشگری را جدی بگیریم. چراکه راه توسعه گردشگری کشور از رهگذر اجرای این طرح می‌گذرد.
رئیس هیئت‌مدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی تهران همچنین گفت: غالب مسافرت‌ها به مقاصد کمتر شناخته‌شده، سفرهای استانی و نهایتاً بین‌استانی‌ است. یعنی یا مردم محلی از آن مقاصد برای سفر استفاده می‌کنند یا مردم استان‌های هم‌جوار. بنابراین باید برنامه‌ریزی کنیم برای اینکه همه استان‌های کشور در سبد گردشگری همه شهروندان قرار بگیرد. در آن صورت تمام استان‌ها از جمله استان‌هایی که قابلیت‌هایشان کمتر شناخته شده و کمتر در کانون توجه مردم بوده، می‌توانند مقصد سفر باشند و سهم قابل‌توجهی از گردشگری دریافت کنند. الان در تعطیلات هم در جاده‌ها و هم در تأسیسات و سایت‌ها و به‌طور کلی در آن مقاصد شاهد ترافیک شدیدی هستیم که هم کیفیت سفر را پایین می‌آورد، هم جامعه محلی را به دردسر می‌اندازد. تقاضای سفرها بیشتر تقاضای منطقه‌ای است. شما کمتر می‌بینید که کسی از تبریز، مازندران یا گیلان برود مثلاً چابهار. آمار آن را می‌توانیم در حمل‌ونقل جاده‌ای و هوایی دربیاوریم. برنامه‌ریزی در طرح جامع باید به‌گونه‌ای باشد که مخاطب یک مقصد کمتر برخوردار و کمتر شناخته‌شده، مردم همه‌جای کشور باشند. این هم به مفهوم عدالت اجتماعی نزدیک‌تر بوده و توزیع عادلانه ثروت را به‌دنبال دارد و هم صنعت گردشگری از این طریق تقویت می‌شود. ضمن اینکه چنین چیزی به معنای احیای فرهنگ گردشگری هم است و زیربنای فرهنگی این صنعت را تقویت خواهد کرد.

The post appeared first on .

تنها راه پایین‌آوردن قیمت بلیت هواپیما، حمایت دولت است